Hvordan laver man en
forretningsplan?
En guide som beskriver de væsentligste
punkter en god forretningsplan bør indeholde.
Nederst på siden kan du
finde nogle links til forretningsplan skabeloner og eksempel på en forretningsplan
Punkter som din forretningsplan bør indeholde:
Oplysninger om dig selv.
Adresse og kontakt
oplysninger.
Oplysninger om virksomheden.
Adresse, Virksomhedsform, Branche.
Din baggrund.
Uddannelse, Beskæftigelse,
Erhvervserfaring, Branchekendskab.
Virksomhedens starts tidspunkt.
Hvornår forventer du at
virksomheden er klar til opstart? Eller er du allerede startet, angiv datoen
for starts tidspunkt.
Din ide.
Beskriv kort din ide, forretningsgrundlaget,
branchen og hvilke kunder du forventer du skal sælge din ydelser til.
Begrund hvorfor du vil være selvstændig.
Hvorfor vil du starte
selvstændig virksomhed? Er det fordi du ønsker at være selvstændig, eller kan
du se gode forretnings muligheder.
Hvor er virksomheden om et år.
For at træffe de rigtige
beslutninger for virksomhedens fremtid, at det en fordel at have nogle klare
mål, for hvor hurtig virksomheden skal vokse.
Produkt eller ydelse.
Det er vigtig at være klar
over, hvad det er du vil sælge, beskriv kort dit produkt eller ydelse.
Leverandør.
Kendskab til dine
leverandøre, er de til at stole på, og opfylder de dine krav hvad angår
kvalitet, pris, leverringstid.
Priser.
Hvad forventer du at du
kan sælge dit produkt eller ydelse for. Er der konkurrenter der sælger det
samme, og hvilke pris tager de. Kan du gøre det bedre en dem, enten på pris, kvalitet
eller leveringstid. Hvordan er din pris sammensat?
Marked og kunder.
Hvilke kunder forventer du
vil købe dit produkt/ydelse, og hvordan ser markedet ud, er det nemt eller
svært at komme ind og blive en del af det.
Salg og markedsføring.
Hvordan vil sælge og
markedsføre dit produkt/ydelse, skal du lave reklame, opsøgende salg, gennem
dit netværk eller har du kunder allerede.
Opgaver i virksomheden.
Beskriv hvem der tager sig
af de vigtigste nøgleopgaver i virksomheden. Ledelse, rengskab, salg og
produktion.
Personale.
Skal du have ansatte. Hvilke
kvalifikationer skal de have.
Konkurrence.
Er der stor konkurrence
inden for dit område, hvor store er konkurrenterne, er der plads til dig. Har du
noget at tilbyde som de andre ikke har.
Kapital.
Er det nødvendigt at
investere i noget, inden du kan starte virksomheden.
Budgetter.
Du skal lave budgetter der
beskriver din situation. Det vil sige at du skal lave:
Privat budget.
Investeringsbudget.
Driftsbudget.
Likviditetsbudget.
Budgetterner er nok det
vigtigste i forretningsplanen, det er det styringsredskab hvor du kan følge din
virksomheds økonomi.
Derfor er det vigtigt at
de er realistiske, og de udformet på en sådan måde at du kan følge din
virksomhed måned for måned.
Ingen kommentarer :
Send en kommentar