Excel som regnskabsprogram. - iværksætter-guide

Excel som regnskabsprogram.

Excel er IKKE et regnskabs program.

Det kan virke oplagt at føre sit regnskab i Excel, hvis man i forvejen har erfaring med at bruge Excel til andre ting.
Men der er en række regler og love forbundet med regnskab og bogføring, som alle virksomheder i Danmark er underlagt. Det kan gøre det svært at overholde alle dem i et regnskab lavet i Excel.

Mange vil sikkert tænke at man kan spare penge ved at bruge Excel, og ja jeg ved godt man kan lave formler, som han overholde de fleste regler og love.
Men det er både besværligt og meget tidskrævende. Og kan i sidste ende vise jeg at være en dyr løsning hvis skat forkaster virksomhedens regnskab.

Excel er ikke dissideret "ulovligt" at bruge som regnskabs program, og SKAT godkender og forkaster ikke programmer eller kasseapparater, der er lavet i Excel.

Men det kan være i strid med bogføringsloven.
  • Bogføringsloven §6 står der, at man ikke må, eller være i stand til, at slette tidligere transaktioner i sit regnskab.
    Dette er muligt i Excel, hvor du kan ændre i cellerne, når du har lyst eller ved et uheld.

  • §7.5 i bogføringsloven, man ikke må ændre i færdige fakturaer og regninger.
    I Excel er det muligt at ændre i værdien af bogføringen af en given faktura eller regning. 
Der findes i dag mange GRATIS eller ikke næsten gratis regnskabsprogrammer.
Jeg vil anbefale det ene eller andet regnskabs program. Der er mange der er gode. 
Men jeg kender kun et, som kan benyttes gratis, uanset omsætning og uden tidsbegrænsning.

Men der findes mange andre der kan tilbyde det ene eller det andet. 
Men der er forskel på hvad de tilbyder, de kan godt være gratis til at starte med. 
Mit råd før man vælger sit regnskabs program, syntes jeg man skal undersøge hvilke regnskabsprogrammer der passe bedst til virksomheden behov, og tænk på fremtiden hvis virksomheden vokser.



Vælg derfor altid 3 regnskabsprogrammer, mange tilbyder en gratis prøve periode.
Her bogføre man så for en kort periode alle transaktioner sideløbende i alle 3 programmer.
Dette kan dog virke som en del ekstra arbejde, men kan dog i sidste ende være det ekstra arbejde værd, for på denne måde kan man sikre sig at det valgte program kan dække virksomhedens behov, og ikke skulle hen og skifte til et andet senere.

Men kan dog komme ud for at, hvis men skal have en revisor, eller bogholder kan kræve at man benytter sig af et bestemt regnskabs program. 

Mine udvalgte regnskabsprogrammer:
Dinero. Gratis og helt uden binding.
Billy. Gratis prøve periode på 30 dage. (145 kr pr. mdr.)
E-conomic. Gratis prøve periode på 14 dage. Priser fra 99 kr. pr. mdr.
Uniconta. Gratis prøve periode på 30 dage. Priser fra 99 kr. pr. mdr.
Web-regnskab. Gratis prøve periode på 14 dage. Priser fra 50 kr. pr. mdr.
Simpelt Regnskab. Gratis prøve periode på 30 dage. Priser fra 89 kr. pr. mdr.
Microsoft Dynamics C5 Gratis prøve periode på 30 dage. Priser fra 159 kr. pr. mdr.
Meneto. Den Dyre løsning til 400 kr. pr. mdr.

2 kommentarer :

  1. Kære Iværksætterguide
    Jeg forstår ikke helt lovhenvisningerne til §6 og 7.5 i Bogføringsloven ang. brug af regnskabsprogram. Lovteksten i §6 afgør, at bogføringen skal udføres sådan, "....at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug". Det kan jeg ikke umiddelbart oversætte til, at man ikke må kunne slette transaktioner og derfor ikke kan bruge Excel.
    Hvis jeg nu er den eneste, som bogfører i min lille virksomhed og opbevarer regnskaberne på en forsvarlig måde så vil jeg hævde, at jeg juridiske har tilrettelagt arbejdet efter ovenstående. Erhvervsstyrelsen antager i sin vejledning ang. brug af elektroniske systemer, at en Excelfil måske kan opfylde krav til digitale udtræk og at en CSV fil med sikkerhed kan. Uden at de gør opmærksom på, at Excel ikke kan bruges som regnskabsprogram - hvilket ellers havde været naturligt.
    § 7.5 omhandler fremmed valuta?

    SvarSlet