Hvad er en kontoplan? - iværksætter-guide

Hvad er en kontoplan?

En kontoplan er en måde at opdele en virksomheds økonomiske aktiviteter på, så de bliver nemmere at overskue.
Kontoplanen er stort set “bare” en liste, som man kender fra Excel, over de alle kontoer, som en virksomhed anvender til sin bogføring.

Er det et krav virksomheden har en kontoplan? 

Nej og så alligevel ja, forvirret.
Når du starter eller har en virksomhed, er du altså ikke tvunget til at lave en kontoplan.

Der findes ingen specifikke regler i lovgivningen, der anviser, hvordan man skal indrette sin virksomheds bogføring, dvs. hvilket værktøj man skal bruge til at samle virksomhedens økonomiske oplysninger.
De vigtigste regel i bogføringsloven er
  • at bogføringen skal overholde det man kalder ”god bogføringsskik” 
  • at bogføringen skal passe til den enkelte virksomheds behov. 
Kan man overholde de regler uden en kontoplan, så behøver man den ikke.
Jeg vil altid anbefale at man laver en kontoplan, lige meget hvilken virksomhed man driver.
Alle regnskabs programmer har en standart kontoplan.

Hvad indeholder kontoplanen? 

Du er frit stillet forstået på den måde, at du selv bestemmer dens indhold og opbygning, så længe den opfylder bogføringsloven.

Kontoplanen er udarbejdet sådan, at den består af en resultatopgørelse og en balance, der tilsammen giver virksomheden et overblik over sine økonomiske aktiviteter.

Resultatopgørelsen. 

En resultatopgørelse er en virksomheds eller forenings driftsregnskab. Det er en opgørelse over virksomhedens omsætning og omkostninger i forbindelse med driften og viser virksomhedens status, og til sidst at vises ændringen i selskabets egenkapital

Resultatopgørelsen indeholder det man kalder drift kontoerne, man kan have mange forskellige drift kontoer, men der opdelt i 2 hovedgrupper, og årets resultat:

  • Omsætning. (indtægter, kreditsaldo konto.) 
  • Omkostning. (udgifter, debetsaldo konto.) 
  • Årets resultat er en sum konto, og er differencen mellem omsætning og omkostninger. 

Balancen. 

Balancen belyser virksomhedens aktiver (ejendele) og passiver (finansiering) på en bestemt dato. Aktiver og passiver vil altid være lige store for en virksomhed.

Dette skyldes, at den kapital, som virksomheden har anskaffet sig, bliver brugt på den ene eller den anden måde, hvorigennem regnskabs-balancen vil stemme.
Et årsregnskab skal altid indeholde en balance.
  • Aktiver (det som virksomheden ejer, debetsaldo konto) 
  • Passiver (kapital, der har finansieret virksomhedens aktiver, kreditsaldo konto.)

Derfor vil der altid være ligevægt i aktiver og passiver, da passiverne finansiere aktiverne.

Deraf kommer og dobbelt bogføring, for debitere i aktiverne, skal du krediter samme beløb i passiverne, og omvendt.

2 kommentarer :

  1. Hej, jeg er Maria Sanchez, en licenseret og pålidelig långiver. Jeg yder lån med klare og letforståelige vilkår med en rente på 3%. Jeg leverer forretningslån, personlige lån, studielån, billån og regninger. Hvis du har brug for et lån, så kontakt mig direkte: e-mail mariaverasanchez108@gmail.com eller via whatsapp på + 33 7 56 84 99 72

    SvarSlet

  2. hej mine folk er du i finanskrise og har brug for et lån til at betale dine regninger og starte en virksomhed? her kommer svaret på dine økonomiske problemer, for i dag har jeg lige fået et lånebeløb på 58.000 euro fra Global provission lån fra virksomheden, og jeg vil benytte lejligheden til at fortælle dig alt Global provission er reel og legitim, gør hvad du nogensinde har bedt om dig og inden for 3 timer vil du have dine svar på dit økonomiske problem og bemærke, at global provission er det eneste lånefirma, vi kan stole på, og nu er jeg så glad i dag, så kontakt dem i dag i denne e-mail da {globalprovissioncompany@gmail.com} De er det eneste firma, der kan hjælpe dig i lånekriser, og i dag er jeg og min familie meget glade, fordi jeg også har ryddet min bankgæld, så jeg kontakter dem i dag og venter på, at de svarer i dag

    SvarSlet