Det er en god ide at lave
en tjekliste, så man ikke glemmer noget under vejs.
Dette var den tjekliste
jeg brugte, da jeg valgte at starte som selvstændig, det kan godt være der er
nogle ting du ikke skal bruge, og der kan også være nogle ting som mangler.
De
forskellige punkter er beskrevet mere på de andre sider.
·
Ansættelses
forhold.
Er der på din nuværende arbejdsplads, ting som afgør
hvornår du kan starte din virksomhed.
Opsigelses periode, undersøg hvor lang opsigelses
tid du har.
Kundeklausuler, er der klausuler i din ansættelses
kontrakt, der gør at du har en bindingsperiode, hvor du ikke må arbejde inden
for et bestemt område.
·
Virksomhed?
Overveje
om det du vil lave, kan anses for at være erhverv, eller om det er en hobby. Dette er vigtigt at finde ud af i
forehold til skat, er du i tvivl ring og spørg skat. Måske kan det anses som
lønarbejde og ikke selvstændig erhvervsvirksomhed.
Hvad
er navnet på din virksomhed, og hvordan skal den se ud? Hvor skal virksomheden
ligge? Skal du leje eller købe lokaler, eller kan du drive virksomheden fra din
bopæl?
·
Forretningsplan.
Forretningsplan
er et værktøj til at få overblik over dine ideer, og den er ofte nødvendig,
hvis du skal låne penge.
·
Budget.
Lav
et realistisk budget, der er så detaljeret som muligt. Medtag alle tænkelige
udgifter, der er forbundet med start og drift af virksomheden. Opdel budgettet
i fx privat, drift, likviditet og etablering. Alle budgetterne er nødvendige,
hvis du skal låne penge i banken.
·
Virksomhedsform.
Skal
din virksomhed være en personligt ejet virksomhed, et aktieselskab eller et
anpartsselskab? Der gælder forskellige regler alt efter, hvilken
virksomhedsform du vælger.
·
Regnskab.
Hvilket
bogføringssystem vil du bruge, og hvem skal stå for den daglige bogføring? Skal
det være dig selv, din ægtefælle, en revisor eller en ansat?
·
Forsikringer.
Hvilke
forsikringer har du brug for. Husk at få tilbud fra forskellige
forsikringsselvskaber, der er ofte stor forskel i prisen.
·
Bank.
Hvilken
bank skal du vælge. Undersøg de forskellige banker, og hvad de kan tilbyde din
virksomhed.
Det
er ofte nemmere at få et lån i din egen bank, men ikke nødvendigvis den bedste
rente.
Men
en god forretningsplan kan godt overbevise, andre banker om at investere i din
virksomhed.
·
Uddannelse.
Der
er forretnings områder der kræver en uddannelse, kursus, eller lignede.
Undersøg hvilke krav der er til din virksomhed.
·
Registrering.
For at starte egen virksomhed, skal du registrere din virksomhed på
virk.dk. Her kan du digitalt udfylde og indsende din registrering. Det eneste,
det kræver, er en digital signatur eller NemID.
Du skal tilmelde eller
registrere virksomheden særskilt for:
·
Moms - hvis du sælger varer og ydelser her i landet.
·
Lønsumsafgift - hvis du sælger momsfri ydelser.
·
Afgifter - hvis du fremstiller eller handler en gros med varer, der er pålagt
afgifter, eller køber den slags varer i udlandet.
·
Importør og/eller eksportør - hvis du handler med lande uden for EU.
·
A-skat - hvis du har ansatte eller vil ansætte.
·
Forskudsregistrering.
Når du starter egen virksomhed, skal du ændre din
forskudsregistrering.
Du skal nu selv sørge for at betale skat og
arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) af din egen indtægt i virksomheden.
-
Ingen kommentarer :
Send en kommentar